فرانسه یا انگلیسی

آشنایی با کدامیک از زبانهای انگلیسی یا فرانسه برای ادامه تحصیل مفید تر است

همان‌طور که می‌دانید در استان کبک دو زبان فرانسه و انگلیسی به عنوان زبان رسمی و دانشگاهی شناخته می‌شوند. معمولا مهاجران ایرانی با زبان انگلیسی آشنایی بیشتری دارند (به جز برخی از کسانی که از طریق کبک برای مهاجرت اقدام کرده‌اند) و به نظر می‌رسد تسلط بر زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم برای فارسی‌زبانان آسان‌تر است. به همین دلیل کسانی که بعد از مهاجرت به ادامه تحصیل فکر می‌کنند معمولا دانشگاه‌های فرانسه‌زبان را به کلی از گزینه‌های خود حذف می‌کنند و تنها به سراغ یکی از دو دانشگاه انگلیسی‌زبان استان کبک یعنی مک‌گیل و کنکوردیا می‌روند. در حالی که به دلایل بسیار در خیلی از موارد نه تنها اقدام به تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان برای آنگلوفون‌ها (کسانی که با زبان انگلیسی آشنایی بهتری دارند) ممکن است بلکه حتی انتخاب مناسب‌تری نیز به نظر می‌رسد. این نوشتار به بازگویی برخی از این دلایل می‌پردازد.

محدودیت در تنوع رشته‌های تحصیلی

همان‌طور که گفته شد دانشگاه مک‌گیل نسبت به دانشگاه کنکوردیا دامنه بسیار وسیع‌تری از رشته‌های تحصیلی را در برمی‌گیرد و به عنوان مثال دانشگاه کنکوردیا در حال حاضر هیچ‌یک از رشته‌های گروه پزشکی و پیراپزشکی را ارائه نمی‌دهد. از طرفی گرفتن پذیرش در بسیاری از موارد از دانشگاه مک‌گیل چندان آسان نیست به همین دلیل متقاضیان بعضی رشته‌ها اگر نتوانند از دانشگاه مک‌گیل پذیرش بگیرند از ادامه تحصیل بازمی‌مانند. در چنین شرایطی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان می‌تواند در زمره انتخاب‌های این گونه افراد قرار گیرد.

فرصت فراگیری سریع و ارزان زبان فرانسه

برای کسانی‌که در استان کبک زندگی می‌کنند دانستن زبان فرانسه مزیت و حتی ضرورتی غیر قابل انکار است. از این لحاظ ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان یک حسن مهم دارد و آن این که شرایط برای آموختن یا تقویت زبان فرانسه در حین ادامه تحصیل فراهم می‌شود. معمولا دانشگاه‌های فرانسه‌زبان این زمینه را برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند که در مدتی کوتاه و هزینه نسبتا پایین دانش زبان فرانسه خود را به سطح قابل توجهی افزایش دهند. بسیار دیده می‌شود حتی کسانی که آشنایی ابتدایی با زبان فرانسه دارند بخصوص در مقاطع بالاتر از کارشناسی دوره آموزشی را در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان آغاز می‌کنند و آن را با موفقیت نیز پشت سر می‌گذارند.

سهولت در انتقال به دانشگاه‌های بهتر

به دلیل ارتباط وسیعی که بین دانشگاه‌های استان کبک بر قرار است همیشه این امکان وجود دارد که شما بعد از گذراندن چند واحد و ترم تحصیلی در یک دانشگاه فرانسه‌زبان خود را به دانشگاه مک‌گیل یا کنکوردیا منتقل کنید. بنابراین اگر به دلایلی مانند معدل کم موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان نشوید با ورود به دانشگاه‌های فرانسه‌زبان این امکان را برای خود ایجاد می‌کنید که پس از مدتی به دانشگاه مورد نظر خود انتقال یابید.

نقل شده از سایت کنپارس parscanada.com

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.