فعالیت های داوطلبانه فرصتی برای ورود به بازار کار

«فعالیت های داوطلبانه، فرصتی برای کسب تجربه، رابطه و ورود به بازارکار»
(Le Bénévolat)

فعالیت داوطلبانه فعالیتی است که به طور رایگان و صرفا به عنوان کمک به همنوع ارائه شود. این نوع فعالیت در کانادا بسیار مورد علاقه بوده و بخش کثیری از مردم آنرا در مقاطع مختلف در برنامه زندگی خود قرار داده و وظیفه ای انسانی در قبال جامعه و هم وطنان خود می دانند.

از سوی دیگر از نگاه یک مهاجر تازه وارد، که در بدو ورود شغل و حرفه خاصی نداشته و غالبا از حجم قابل توجهی اوقات فراغت برخوردار است، پرداختن به کار داوطلبانه فرصتی است بسیار خوب جهت ورود به اجتماع کبک، آشنایی بیشتر با فرهنگ و آداب مردم و رویه روزمره زندگی، و نیز مجالی است برای کسب تجربه و سابقه کار، روابط و احترام اجتماعی که به صورت رایگان در اختیار وی قرار می گیرد. برخی مزایای فعالیت در امور داوطلبانه به طور کلی عبارت اند از:

۱٫ فعالیت به عنوان داوطلب فرصتی است استثنایی برای ارتقاء زبان فرانسه یا انگلیسی و آشنا شدن با لهجه و اصطلاحات کبکی، و به زعم برخی دوستان مشغول در این حوزه، کار در محیط های پر جنب و جوش کار داوطلبانه در قیاس با کلاس های زبان و دوره های مکالمه برای تازه واردان از کارایی به مراتب بالاتری برخوردار است.

۲٫ همچنین این فعالیت ها فرصت کم نظیری هستند برای ورود به سازمانها، ادارات و بعضا شرکت های مختلف، که در حالت عادی تمایل و یا بنیه مالی استخدام نیروی انسانی را ندارند. با این حال همواره این احتمال وجود دارد که فرد داوطلب با عملکرد خوب و قابل توجه خود مراتب تحسین و علاقه کارفرما را فراهم کرده و در اولین فرصت استخدامی بدین منظور در اولویت قرار گیرد.

۳٫ از سوی دیگر، مدت زمان فعالیت در یک شرکت یا سازمان، براحتی به عنوان یک سابقه کار کانادایی در رزومه کاری داوطلب قرار گرفته و عاملی می گردد برای شکستن سد عدم اعتماد کارفرمای بعدی که معمولا در قبال نیروهای خارجی تازه واردی فاقد سابقه کار در کانادا وجود دارد. علاوه بر اینکه با توجه به روحیه نوع دوستانه قوی کانادایی ها، با کارجویانی که بخشی از زمان خود را به فعالیت های خیرخواهانه گذرانده اند، در قیاس با سایرین همواره با احترام بیشتری برخورد شده و لذا باز هم در شرایط مساوی از شانس استخدام بالاتری نسبت به رقبا برخوردارند.

۴٫ همچنین، کار در مراکز مختلف و آشنا شدن با مدیران و گرداننگان بخش های اداری، صنعتی ویا خدماتی، به برقراری ارتباطات دوستانه و سازنده مهاجر تازه وارد در کوتاه ترین زمان ممکن کمک بسزایی کرده، و وی را قادر می سازد تا در صورت نیاز به معرف یا توصیه نامه به راحتی از این ارتباطات غالبا معتبر و بانفوذ بهره گرفته و همچنین با حضور در محافل غیر رسمی، در طول ناهار یا گردهمایی ها، به «بازار کار مخفی» که در گفت و شنودهای این افراد آشکار می شود و در دسترس سایر تازه واردان قرار ندارد، دست یابد.

۵٫ و شاید از همه مهم تر، که با هیچ مزیت مادی و حساب و کتاب کاری قابل مقایسه نیست، حس بی نظیر انجام وظیفه و انسان دوستی است که در پایان هر شب و برتر از هر لذت دیگری، در لحظات دشوار و پراسترس نخستین روزهای مهاجرت، شادی و امید را به شما و خانواده تان هدیه می کند.

نکته قابل توجه اینکه مشاغل و فعالیت های داوطلبانه در زمانبندی ها و مقاطع متنوعی ارائه می شوند، به عنوان مثال برخی تنها ۳ یا ۶ ماه به طول انجامیده و برخی تا زمانی نامعلوم ادامه می یابند، بعضی مشاغل ۳ روز در هفته و بعضی دیگر تنها به آخرهفته ها اختصاص دارند، و از این لحاظ قابل هماهنگی با سایر برنامه های داوطلب هستند.

و اما برای ورود به این حوزه، تنها کافی است که با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان بزرگ فعالیت های داوطلبانه شهر مونرئال (و یا پایگاههای مشابه در سایر شهرهای کبک) با بیش از ۷۰ سال قدمت، سالانه بالغ بر یکصدهزار فعالیت داوطلبانه مختلف را تنها در چزیره مونرئال سازماندهی می کند، نوع و محل فعالیت مورد علاقه خود را انتخاب کرده و با صاحب آگهی مربوطه ارتباط برقرار نمایید. همچنین می توانید با شماره تلفن همیشه پاسخگوی ۵۱۴٫۸۴۲٫۳۳۵۱ تماس بگیرید.

انواع فعالیت های داوطلبانه در اختیار این سازمان عبارت اند از:

– خدمات کمک رسانی به سالمندان
– خدمات نگهداری و تربیت کودکان
– خدمات حمایتی به بانوان
– مشاغل داوطلبانه در بیمارستانها و مراکز بهداشتی، درمانی
– مشاغل داوطلبانه دفتری، مانند امور اداری، کامپیوتر، حسابداری و ترجمه
– خدمات برگزاری مراسم و جشن ها
– خدمات حمایتی به جوانان، مانند مشاوره، بازپروی معتادان و ساماندهی خیابانگردها
– خدمات آموزشی، مانند کمک به دانش آموزان کند ذهن و تعلیم بی سوادان
– خدمات همراهی و حمل ونقل، مانند جابجا کردن سالمندان و معلولین، توزیع صندلی چرخدار و غذای خیریه
– مشاغل مدیریتی، سازماندهی و ارتباطات
– خدمات هنری و فرهنگی، مانند همکاری در موزه ها، کارگاهها، گالری ها و سالن های کنسرت
– خدمات حمایتی به انجمن های فرهنگی
– خدمات حمایتی به بی خانمانها
– خدمات حمایتی فردی به بیماران بیماریهای خاص و افراد نیازمند، در نقش حامی، معلم، وکیل، همراه یا دوست
– خدمات محیط زیست و پاکیزگی محله
– خدمات حمایتی به معلولین ذهنی، جسمی، ویا بیماران روانی بی خطر
– مشاغل داوطلبانه در کمپین های جمع آوری اعانه
– مشاغل داوطلبانه فیزیکی، مانند تعمیرات، انبارداری و جابجایی مواد عذایی و البسه

برای اطلاع بیشتر به پیوند اینترنتی این سازمان مراجعه فرمایید: www.cabm.net

با آرزوی موفقیت برای کلیه مهاجران خیرخواه و نوع دوستی که علیرغم میل باطنی از چنین فرصت های ارزنده ای در کشور پیشین خود بی بهره بوده اند… ماکان گلیزه

با تشکر فراوان از ماکان عزیز

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.