پروژه کارتهای پلاستیکی

با توجه به گرم شدن تدریجی هوا و شروع عزیمت مهاجران تازه به کشور جدید، یک مطلب بسیار مفید از ماکان عزیز در مورد کارتهایی که در روزها و ماههای اول ورود باید دریافت نمود نقل می کنیم:

با یک نگاه پروژه-محور به برنامه استقرار در کشور جدید، به اعتقاد برخی از دوستان، پروژه های مهم مربوط به سال نخست اقامت در کبک را با اندکی تسامح شامل موارد زیر دانست که با گذر موفق از هرکدام باری از روی دوش مهاجر تازه وارد برداشته و وی را به هدف غایی خود در مسیر مهاجرت نزدیک تر می کند.

۱٫ پروژه کارت های پلاستیکی
۲٫ پروژه خانه یابی
۳٫ پروژه تقویت زبان و کسب اطلاعات عمومی در مورد کبک (تطبیق)
۴٫ پروژه کاریابی و یا ادامه تحصیل

«کارت های پلاستیکی» جزء جدایی ناپذیر زندگی امروزی، بویژه در کشورهای صنعتی و باز بویژه در امریکا و کانادا بسیار حائز اهمیت اند و اهمال در دریافت و بکارگیری آنها می تواند عواقب جدی برای تازه واردان بی اطلاع بهمراه داشته باشد. به عنوان مثال دیروز نزدیک بود که بنده به دلیل بی اطلاعی از پرشدن سقف کارت اعتباری ام از خرید مواد غذایی در فروشگاه بازمانده و امروز را بدون شیر صبحانه آغاز کنم!

در هر صورت مهم ترین این کارت ها به ترتیب اهمیت و اولویت اخذ آنها در بدو ورود به کبک به قرار زیر اند:

۱٫ کارت اقامت دائم (carte de résidence permanente) این کارت به عنوان مهم ترین و نخستین کارت پلاستیکی مهاجران در لحظه ورود به خاک کانادا و در فرودگاه مقصد برای شما آماده می شود، گرچه مراحل صدور آن غالبا شش تا هشت هفته به طول می انجامد و بنابراین در فاصله دو ماه از ورود به خاک کانادا به نشانی ثابت شما پست می شود.
کارت معروف به RP یا PR تا زمان دریافت گذرنامه کانادایی مهم ترین سند هویتی شماست و برای اغلب امور اداری مهم مانند افتتاح حساب بانکی، عقد قراردادهای حقوقی مانند اجاره نامه یا خرید تلفن، استخدام و ثبت نام در دانشگاه الزامی است، و غالبا پیش نیازی است برای دریافت سایر کارت های مهم. دارندگان این کارت مجاز اند بدون دریافت ویزا و به دفعات نامحدود از کانادا خارج و به آن وارد شوند، و در هر نقطه از جهان با ارائه این کارت در حکم مقیم کانادا از خدمات سفارت کانادا در آن کشور بهره مند شده و از اغلب امتیازات در نظر گرفته شده برای شهروندان کانادایی در سایر کشورها برخوردار شوند.
دارندگان کارت RP همچنان در تمامی حقوق اجتماعی با شهروندان کانادایی برابر اند، به جز تنها در سه مورد: رای دادن، نامزد شدن برای انتخابات، و حضور در دادگاه به عنوان هیات منصفه. نکته جالب در مورد این کارت این است که بارکد دو بعدی پیشرفته پشت کارت RP کلیه اطلاعات شناسایی و پرونده مهاجرتی و حتی تصویر شما را در خود ذخیره کرده و در نتیجه از نگاه دولت کانادا همزاد پلاستیکی شماست. لذا موکدا توصیه می شود که در حفظ و نگهداری این کارت دقت گردد چون صدور مجدد آن مستلزم طی مراحل قانونی طولانی است.
یادآوری می شود که تا زمان دریافت کارت اقامت دائم توسط پست، برگه مهمی که در فرودگاه توسط افسر مهاجرت تایید و به شما داده می شود و معروف است به فرم IMM-5292 یا Confirmation of Permanent Residence در حکم این کارت بوده و کلیه مراکز دولتی و سازمانها آنرا به جای کارت RP می پذیرند، پس لازم است که در نگهداری این برگه نیز دقت لازم مبذول گردد و در همان روزهای نخست در یکی از مراکز Sevice Québec یک یا چند کپی برابر اصل از آن تهیه نمایید.

۲٫ کارت بیمه اجتماعی (Numero d’assurance sociale = NAS) این کارت که توسط دولت فدرال بازای هریک از شهروندان و مقیمان دائم یا موقت کانادا صادر می شود پس از کارت RP مهم ترین سند ملی شماست. کارت NAS یا SIN (مخفف انگلیسی) در واقع تنها شامل یک شماره است که به عبارتی شماره ملی شماست. این شما یک رکورد کامپیوتری ملی است که کلیه عملکرد اقتصادی شما را در خود نگه داری می کند و به دولت کانادا اجازه می دهد درآمد و مخارج شما را در نظر داشته و در موارد اضطراری به نفع شما در آن دخالت کند. موارد استفاده از این کارت شامل کلیه مواردی است که قرار است گردش مالی ای در مورد شما انجام شود: حساب های بانکی، حق شرکت در کلاس های زبان فرانسه، خدمات دولتی به تازه واردان و کمک های اجتماعی، بیمه بیکاری، بورسیه تحصیلی، اظهار نامه های مالیاتی و مزایای بازنشستگی.
نکته مهم اینکه شماره NAS شما مشخصه شخصی و خصوصی شماست و با توجه به امکان جدی سوء استفاده مالی از هویت شما، تحت هیچ شرایطی نباید به افراد و سازمانهای بدون صلاحیت افشا شود، و لذا موکدا توصیه می شود که پس از آگاهی از شماره بیمه اجتماعی خود آن را به خاطر سپرده و سپس کارت NAS را در جایی امن محفوظ نگه داشته و هرگز با خود حمل نکنید.
این کارت از لحظه ورود به خاک کانادا با مراجعه به یکی از شعب Service Canada با همراه داشتن گذرنامه و برگه اقامت دائم (IMM-5292) ظرف جند دقیقه برای تازه واردان صادر شده و در مدت ۲ تا ۴ هفته به نشانی ثابت متقاضی پست می شود و پیشنهاد می شود که اولین اقدام تازه واردان در نخستین روزهای پس از ورود به خاک کانادا باشد.

۳٫ کارت بیمه درمانی (RAMQ) یا کارت خورشید (Carte du soleil) این کارت شما را از خدمات درمانی استان کبک برخوردار کرده و در مواردی خاص در سایر استانهای کانادا، ایالات امریکا و برخی کشورهای طرف قرارداد با دولت کبک معتبر و قابل استفاده است. دارندگان این کارت از خدمات درمانی رایگان و مشارکتی بالا در خرید دارو و برخی خدمات تخصصی درمانی بهره مند می شوند. با توجه به بهای بالای دارو و خدمات پزشکی-درمانی در کانادا به صورت خصوصی موکدا توصیه می شود که اقدام برای دریافت این کارت جزو اولویت های نخست تازه واردان قرار گیرد. از سوی دیگر استان کبک جزو معدود استانهایی است که کارت بیمه درمانی را پس از گذشت ۳ ماه برای مهاجران تازه وارد صادر می کند، بنابراین زمان دریافت این کارت در صورت درخواست در ماه نخست اقامت در کانادا، ۳ ماه پس از تاریخ ورود، و در غیر این صورت معمولا ۴ تا ۶ هفته پس از تشکیل پرونده برآورد می شود.
برای دریافت کارت RAMQ برگه یا کارت اقامت دائم، گذرنامه، و سندی مبنی بر اقامت شما در کبک (مانند اجاره نامه) لازم است.

۴٫ کارت SAAQ یا گواهی نامه رانندگی، کارت «شرکت بیمه خودروی کبک» در حکم گواهینامه رانندگی است و به دارندگان خود اجاز می دهد تا در سطح کبک، کانادا، امریکا و برخی کشورهای طرف قرارداد با دولت کبک رانندگی نموده و از انواع خدمات بیمه رانندگی بهره مند شوند. این کارت همچنین در حکم کارت شناسایی ای معتبر بوده و با توجه به اینکه در اغلب موارد ۲ کارت شناسایی مورد نیاز است، داشتن کارت SAAQ در کنار کارت RAMQ شما را از حمل بی مورد کارت RP بدین منظور بی نیاز نموده و ریسک گم شدن آنرا کاهش می دهد. یادآور می شود که تنها ۳ کارت پلاستیکی در کبک (و در کانادا) حکم کارت شناسایی را دارند که عبارت اند از کارت RP (یا شهروندی)، کارت بیمه درمان (در کبک RAMQ) و کارت رانندگی (در کبک SAAQ). برای دریافت این کارت تنها کافی است به SAAQ تلفن زده و درخواست وقت آزمون تئوری رانندگی نمایید، پس از تشکیل پرونده و قبولی در آزمون تئوری و سپس آزمون رانندگی کارت SAAQ به نشانی ثابت شما پست می شود.
با توجه به اینکه (۱) خدمات حمل و نقل عمومی در خارج از مونرئال بسیار محدود است و برای زندگی یا کار در خارج شهر، (۲) داشتن گواهینامه رانندگی شرط ضمنی بسیاری از آگهی های استخدامی است، و (۳) در چندماه نخست ورود به کبک فرصت بیشتری برای مطالعه ۲ کتاب تئوری رانندگی و حضور در آزمونهای مربوطه را دارید، توصیه می شود اقدام برای دریافت این کارت را جزو اولویت های نخست خود قرار دهید.

۵٫ کارت های débit و crédit (کارت اعتباری) حمل و نقل پول نقد در کانادا نیز مانند اغلب کشورهای پیشرفته چندان متداول نیست، و همچنین بسیاری از خریدها و تکمیل درخواست های آنلاین مستلزم انتقال وجه نقد به صورت الکترونیکی است. در هر صورت افتتاح حساب بانکی و به سپرده گذاشتن پول نقد خود در یکی از بانک های معتبر کانادا یقینا از مهم ترین اولویت ها است. با افتتاح حساب خودبخود دسته چک و کارت عابر بانک که به کارت debit معروف است را دریافت نموده و می توانید برای نخستین کارت اعتباری خود (غالبا MasterCard، Visa یا American Express) درخواست نمایید. صدور کارت اعتباری (credit) غالبا ۴ تا ۶ هفته به طول انجامیده و سپس از طریق پست به نشانی ثابت شما ارسال می شود که باید پیش از استفاده به صورت تلفنی فعال شود. با توجه به تنوع بسیار کارت های اعتباری و پرهیز از پرداخت هزینه بی مورد پیشنهاد می کنم به توضیحات مشاور مالی بانک خود با دقت توجه نموده و کارت اعتباری مناسبی را انتخاب نمایید.
کارت اعتباری در واقع مهم ترین جزء زندگی اقتصادی شماست و استفاده صحیح از آن هزینه های شما را به خوبی مدیریت می کند. بدیهی است که باید در حفظ و نگهداری این کارت و رمز آن، و به خصوص (۱) شماره ۱۶ رقمی روی کارت، (۲) تاریخ انقضاء، و (۳) کد سه رقمی پشت کارت، دقت فراوان نمود و آنها را به صورت دستی و یا اینترنتی در اختیار افراد و سایت های غیرمعتبر قرار نداد. همچنین دقت نمایید که امضای پشت کارت با امضای پشت سایر کارت ها، مدارک شناسایی و گذرنامه تان تطابق داشته باشد.

۶٫ کارت Opus، این کارت که توسط «شرکت حمل و نقل مونرئال» صادر می شود و در سایر شهرهای کانادا مشابه خود را دارد، به شما اجازه می دهد بدون پرداخت وجه نقد از خدمات حمل و نقل شهری، شامل اتوبوس و مترو با بهایی مناسب استفاده نمایید. هزینه ماهیانه این کارت ۷۵ دلار است که البته می تواند با قیمتی بیشتر به صورت هفتگی یا روزانه نیز شارژ شود. نکته مهم اینکه توصیه می شود برای پرهیز از گم شدن و سوء استفاده توسط دیگران، کارت Opus خود را در دفتر خدمات مشتریان STM (شرکت حمل و نقل مونرئال) در ایستگاه متروی Berri-UQÀM به نام خود register کنید. همچنین افراد بالاتر از ۶۵ سال و دانشجویان کمتر از ۲۵ سال نیز می توانند در همین دفتر از تخفیف های ویژه STM برخوردار شوند. دریافت این کارت به مدارک خاصی نیاز ندارد و بلافاصله برای متقاضی صادر می شود.

۷٫ کارت کتابخانه ملی (BanQ)، کتابخانه و آرشیو ملی کبک معروف به BanQ مجموعه ای تازه ساز است در چهارراه Berri و De Maisonneuve و یکی از افتخارات ملی مردم کبک با میلیونها نسخه کتاب، مجله، CD و DVD که به صورت رایگان در اختیار مشترکان خود قرار می دهد. سالن سمعی بصری، لابراتوار زبان، کامپیوترها و پرینترهای این مجموعه ابزار بسیار خوبی است که در هفته های نخست به خوبی به کار تازه واردان می آید، به علاوه که مجموعه Pour les nouveaux arrivants این کتابخانه در طبقه دوم مطالب و اطلاعات خوبی را برای شناخت کبک، امکانات و شهرهای آن، و همچنین بازار کار در اختیار شما قرار می دهد.
کارت عضویت کتابخانه ملی در کمتر از ۱ دقیقه با مراجعه به بخش abonnement در طبقه همکف و با ارائه یک مدرک شناسایی و مدرکی دال بر اقامت شما در کبک (مانند اجاره نامه) برای شما صادر می شود که به شما امکان استفاده از کلیه این امکانات را به صورت حضوری و اینترنتی در هر جای کبک قرار می دهد.

۸٫ کارت های reward، در کنار کارت های اعتباری، شرکت های بسیار در کانادا با ارائه کارت های امتیازی (reward) جوایز و امتیازات خاصی را برای مشترکان خود در نظر می گیرند. داشتن این قبیل کارت ها که در بسیار موارد تخفیف های قابل توجهی را در بر دارند در ماههای نخست اقامت در کانادا به اقتصاد تازه واردان کمک بسزایی می کند. نمونه هایی از این کارت ها که تماما از فروشگاههای بزرگ، سوپرمارکت های زنجیره ای و یا اینترنت قابل تهیه هستند عبارت اند از: کارت Hbc برای خرید از فروشگاههای LaBaie (عمدتا پوشاک) و Zellers (عمدتا لوازم منزل)، کارت Airmiles برای خرید از IGA (مواد خوراکی)، کارت President Choice برای خرید از Provigo (لوازم خوراکی) ، کارت Scene (برای استفاده از مجموعه سینماهای Cineplex) و بسیاری موارد دیگر.

با امید اینکه سال تازه سال ورود شما به کبک و آغاز «پروژه کارت های پلاستیکی» به عنوان نخستین پروژه برنامه مهاجرت شما دوستان عزیز باشد،
به عنوان پیام آخر: در نگهداری از کارت های خود کوشا باشید 🙂 … ماکان

 

با تشکر فراوان از ماکان عزیز

Share

2 thoughts on “پروژه کارتهای پلاستیکی

  1. مرسی از اطلاعات جامع و مفیدتون.من که فعلا منتظر مصاحبه ام و در مراحل اولیه ام، ولی خیلی دوست دارم بدونم از سبک زندگی اونجا.از طرفی هزینه های زندگی رو دیدم و سر در نیاوردم.اگه ممکنه آپدیتی در این راستا با هزینه های الان بگزارید.
    اگر من کاری تو تخصص خودم داشته باشم،که شبکه هست،آیا در مونترال راحت زندگی میکنم!

  2. با سلام تائدیتی وجود ندارد انجا که ایران نیست هزینه تغییر اساسی کند شما باید در کانادا دوره جداگانه بگذارنید دوره ای ایران برای کانادا مناسب نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.